Hlavní stránka Pro novináře 5 tipů od mágů newsletterů


5 tipů od mágů newsletterů

14.12.2015 | autor: Lukáš Tyl

Jak napsat úspěšný newsletter pro stovky tisíc lidí? Pár triků ze své práce na prosincové akci MARKETING MONDAY prozradily holky z Nýdrle, které píší newslettery pro Vodafone. Své tipy přidala i Martina Kočařová z Bonami. To nejzajímavější ale skrývala teprve ta třetí přednáška v pořadí.

tw.png, 637B fb3.png, 512B gg.png, 716B in.png, 595B

Martina nám vysvětlila, že se s newslettery moc nepárá. Snaží se, aby každý newsletter byl takovým příjemným čtením třeba k ranní kávě. Ostatně v Bonami není na nějaké hlubší přemýšlení čas, protože newsletterů chodí na Vánoce třeba i 8-9 denně! Martina všem přítomným poradila, aby si své newslettery před odesláním kontrolovali a to klidně i . Druhým tipem pak bylo, neposílat novinky jen tak, pokud nemáte co říci. A v závěru si trochu postěžovala na techniku, že ve chvíli, kdy něco opravdu potřebujete rozeslat, systém vás zklame. To, co mě překvapilo bylo, že newslletery Bonami prakticky nesegmentuje – nerozdělují to na ženy/muže, ani podle věku. Přednáška Martiny byla svěží, nenudila a kromě jiného ukázala, že není potřeba nad přípravou strávit desítky hodin, aby se dosáhlo slušného výsledku. Za mě má Martina hodnocení 6/10.

U Vodafonu naproti tomu panuje mnohem více korporátní kultura. Některé newslettery se schvalují třeba i měsíc. I tak bylo možné si z vystoupení Lenky Fučíkové a Bohumily Petráskové odnést několik zajímavých postřehů. Piště e-maily tak, aby to někdo četl, dejte do e-mailu koťátka – funguje to, používejte infografiku, nezávazná tlačítka (např. nebojte se kliknout), stručné texty a snippet (první část textu v e-mailu, která se někdy zobrazuje i v předmětu). Nevím, zda to bylo korporátním klientem, ale vystoupení až na některé světlejší momenty bylo nudné. Vystoupení hodnotím 4/10.

A pak to přišlo. S přednáškou na téma „Transakční e-maily“ vystoupil Jan Ambrož z Dobrého webu. Hned na začátku nám vysvětlil, že pokud newslettery mají míru otevření 15 % u transakčních (potvrzení objednávky, potvrzení registrace atd. – prostě automaticky generované e-maily) to je přes 50%. Na několika příkladech nám prakticky ukázal, že většina transakčních e-mailů mluví nesrozumitelnou robotštinou (schválně se zkuste podívat na několik transakčních e-mailů ve své poště) a chudák nakupující vůbec nemusí pochopit, co se po něm chce. V další části pak názorně předvedl, jak by správně měly transakční e-maily vypadat, aby koncový klient věděl, na čem je. Kromě toho transakční e-maily mohou obsahovat další pobídky k nákupu nebo třeba odkazy na sociální sítě. Toto nadšení ale nesdílel produktový manažer služby Email.cz, z firmy Seznam.cz, David Finger, který nás v následující přednášce pěkně zchladil. To ale Honzovi neubralo na zajímavosti přednášky. Ocenil jsem ji na 8/10. Ty 2 body strhávám jen za to, že na můj dotaz nedokázal Jan podložit změnu transakčních e-mailu žádnou případovou studií.

Mráz přichází ze Seznamu

Na jednu stranu manažera služby Email.cz chápu – podle jeho slov do schránek uživatelů Seznamu denně přijde 80 000 000 e-mailů. Z toho je 80% spamu. Uživatelům přijde do schránek 20 000 000, 70% z toho do hromadné pošty. Asi pod návalem těchto čísel začal pouštět na posluchače hrůzu – musíte mít souhlas příjemce (OK), musí mít možnost odhlásit se z newslleteru (OK), zpráva musí být označena jako hromadné sdělení (hmm), nekupujte databáze e-mailů (OK), nedělejte si nárok na uživatele (OK, škoda že to neplatí i pro Seznam), neposílejte žádost o souhlas s rozesíláním (OK), nepřilepujte reklamu k transakčním zprávám (to musel mít Jan Ambrož radost), newslletery do inboxu dostat nejde (škoda, no) – o tom, že to jde, si můžeme povědět třeba příště .

Chvílemi to vypadalo jako ve Star Treku – My jsme Seznam, vzdejte se, veškerý odpor je marný, budete na blacklistu! Například proto, že přikládáte reklamu k transakčním zprávám – dostanete ban nejdříve na 90 dní a pak definitivní. Ale pozitivní zprávou je, že pokud budete se Seznamem spolupracovat, například odstraňovat e-maily uživatelů, kteří si přesunuli váš newsletter do spamu, budete mít lepší skóre. Ale jaké máte skóre, to vám Seznam pochopitelně neřekne. Dalším doporučením je, mít odlišnou e-mailovou adresu pro rozeslání newsleteru a odlišnou pro transakční zprávy. A pak je potřeba mít dobře nastavené technické parametry – DKIM, SPF a spolupracovat se Seznamem na FBL (Feedback loop), ale to jsou věci spíše pro programátory než marketéry.

Závěrem přikládám 5 tipů, které jsem si z přednášek odnesl a které můžete využít i Vy:

  1. Několikrát si newsletter zkontrolujte, než ho pošlete všem
  2. Využívejte snippet – zvýší se vám open rate
  3. Koťátka v mailingu fungují
  4. Spolupracujte se Seznamem při čištění své newsletterové databáze – FBL
  5. Odlište e-mailové adresy, ze kterých rozesíláte transakční e-maily a newslettery

tw.png, 637B fb3.png, 512B gg.png, 716B in.png, 595B

Další články z roku 2015

28.11.2015

AB testování kontaktních formulářů

O tom, že je třeba webovou prezentaci stále zdokonalovat jsme se přesvědčili na našem projektu.

11.11.2015

Úspěšný e-shop pro Flex-tex Central Stock

Pro společnost Flex-tex Central Stock jsme realizovali e-shop s meziročním růstem KPI v desítkách procent.

15.8.2015

Rezidence Zbraslav se zabydlela v nové prezentaci

Zcela nový web pro úspěšného developera Doma je Doma a jeho projekt Rezidenci Zbraslav vytvořila internetová agentura NETservis za necelé 3 týdny.

1.8.2015

Biovetě jsme naočkovali 8 jazyčný web

Jeden z největších výrobců veterinárních léčiv, který má ve farmaceutické oblasti na kontě mnoho patentovaných přípravků a v zádech 600 zaměstnanců, je společnost Bioveta. Starou verzi internetové prezentace předělala agentura NETservis a vytvořila z něj moderní a funkční web.

19.6.2015

Ocenění v Internet Effectiveness Awards 2014

V prestižní webové soutěži Internet Effectiveness Awards Za rok 2014 vyhrál projekt NETservisu s názvem Český konzultační portál druhé místo. Tentokrát v kategorii Neziskový sektor, lidská práva a životní prostředí. Soutěž pořádá Asociace.biz a každoročně vyhlašuje nejefektivnější webové řešení uplynulého roku.

12.6.2015

Svaz obchodu a cestovního ruchu vytváří v zemi až 500 000 pracovních míst

Potřeba moderního webu dožene v současném světě každého. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOČR) není výjimkou. Jsou druhým největším zaměstnavatelským svazem v České republice a současné době zastupují až 6000 podnikatelů. V NETservisu jsme pro sdružení vytvořili uživatelsky příjemný web s atraktivní grafikou.

21.5.2015

Levnější energie z České spořitelny

Nejen klienti České spořitelny mohou nyní ušetřit na energiích. S tím jim pomůže nová internetové prezentace společnosti ErES. Každý si může jednoduše spočítat, kolik lze na energiích ušetřit. Společnost Erste Energy Services (ErES) je 100% dceřinou firmou České spořitelny a zároveň jedním z předních dodavatelů v oblasti výkupu elektřiny a plynu z obnovitelných zdrojů energií.

15.2.2015

Smrt v Muzeu aneb na každého jednou dojde

Národní muzeum je dlouholetý a vážený klient NETservisu. Společně máme za sebou již několik zajímavých projektů, např. redesign webu či databázi pro hodnocení kvality muzeí s názvem Do Muzea! Tentokrát šlo o vytvoření webové prezentace pro ojedinělou expozici s divácky přitažlivým titulem Smrt – Death.




Facebook

NETservis s.r.o. © 2015  Slovník pojmů Mapa stránek Kontakty